ЯК ЗРОБИТИ БЕЗПЕЧНИМ РУХ НАШИМИ ДОРОГАМИ

Трагедія, що сталася 18 жовтня 2017 року в м. Харкові на вулиці Сумській, ще раз показала як дорого обходиться нехтування Правилами дорожнього руху з боку учасників цього руху. Але якщо ми всі хочемо зробити так, щоб аварій і смертей на дорогах не стало, то мусимо апелювати не тільки до водіїв, велосипедистів, пішоходів, а й до відомств та посадових осіб, на яких покладена відповідальність за організацію і безпеку дорожнього руху в місті, удосконалення системи управління дорожнім рухом та за розвиток транспортної інфраструктури.

 

Звичайно, основна провина за резонансну ДТП, внаслідок якої 5 пішоходів загинуло, а 6 отримали важкі травми, лежить на безпосередніх учасниках аварії – водіях двох автомобілів. Сподіваємося, що слідство дасть належну оцінку їхнім діям, а суд визначить справедливу міру покарання.

 

Але разом з цим ми б хотіли звернути увагу й на відповідальність державних органів, зокрема дорожньої поліції, за ситуацію, що склалася на дорогах міста. Так, поліція шість разів на протягом року зафіксувала порушення Зайцевою ПДР, що свідчило про те, що такий водій є постійним джерелом ризиків. Але поліцією не було вжито до Зайцевої та інших постійних правопорушників таких заходів, які б унеможливили подальші прояви цих ризиків їх носіями. Такими водіями Правила дорожнього руху зухвало і масово порушуються щодня, особливо у вечірню та нічну пору. Але чомусь саме в цей час на вулицях міста дуже мало поліцейських патрулів. Більш того, як показало розслідування цієї ДТП на Сумській, на деяких вулицях міста вже існує технічна можливість відеофіксації дорожнього руху, в тому числі проїзду перехресть чи таких перегонів, у яких ймовірно брала участь Зайцева. Але така фіксація чомусь не знаходить свого продовження у вигляді таких поліцейських дій, як негайне реагування, припинення порушення та покарання винних. І навіть за відзнятими матеріалами такі порушення, в тому числі перегони, жодного разу не розслідувалися. З боку Патрульної поліції відсутній дієвий контроль щодо дотримання водіями швидкісного режиму, правил проїзду пішохідних переходів, стоянки і паркування транспортних засобів тощо. Причому, такі порушення носять масовий і системний характер, що завдає місту великої шкоди.

 

З року в рік відкладається впровадження автоматичної відеофіксації правопорушень на українських дорогах, за яке взялося МВС. В той же час Харків на основі власного потенціалу має всі можливості суттєво прискорити практичне вирішення цієї проблеми, виконавши ініціативний пілотний проект, в результаті якого буде не тільки створена така система у своєму місті, а й розроблені методології, технічні та програмні продукти для використання в масштабах України. Можна впевнено прогнозувати, що наукові та технічні організації Харкова у співпраці з місцевою поліцією та громадськими організаціями на високому рівні виконають цю науково-технічну роботу: розроблять раціональну схему розміщення камер, виконають інженерно-монтажні роботи, забезпечать автоматичну обробку та недоторканність інформації і в готовому вигляді передадуть цей комплекс для подальшої експлуатації.

 

У Харкові чимало місць на яких доволі часто стаються ДТП. Але ні поліція, ні відповідні дорожні служби міста не вживають належних протидійних заходів. Так, досі не створені безпечні умови на трамвайній зупинці, де у травні 2008 року водій насмерть збив шістьох людей. Не вжито належних заходів безпеки й на вулиці Плехівській біля ЗОШ № 35, де у травні минулого року на дорозі в результаті наїзду загинув 11-річний школяр. Загалом, у місті є чимало таких ділянок, де постійно існує напружена дорожня обстановка з потенційною загрозою для учасників дорожнього руху. Громадські організації, спираючись на зарубіжний досвід, не тільки неодноразово закликали проводити у місті тотальний аудит безпеки, комфорту та культури дорожнього руху, а й разом з науковими та освітніми закладами періодично виконували такі дослідження, давали відповідні рекомендації. Їх іноді визнавала влада, вони втілювалися і відразу показували свою ефективність. Але повсякденною практикою у діяльності місцевих органів влади і поліції аудит безпеки дорожнього руху досі не став. На цьому ж перехресті вулиць Сумської та Мєчнікова проведений належним чином аудит теж міг внести свої рекомендації у безпеку руху, наприклад, щодо доцільності обладнання пішохідного переходу елементами захисту, у визначенні місця стоп-лінії тощо.

 

Наші спостереження, звернення небайдужих харків’ян, а також їхні електронні петиції, розмішені на сайті ХМР, свідчать про те, що приховані ризики, недоліки та прорахунки в організації дорожнього руху та в забезпеченні його безпеки існують і в багатьох місцях Харкова. Але міська влада не реагує належним чином на звернення громадян та не вживає ефективних заходів для створення в місті безпечних і комфортних умов дорожнього руху. Про це свідчить і той факт, що тільки за 8 місяців 2017 року в місті Харкові сталося 800 ДТП з постраждалими. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року, кількість таких аварій зросла на 14,3%.

 

В даній аварії трагічно проявив себе так званий людський фактор. Акцентуємо увагу на відповідальну роль і вплив суспільства на формування культури учасників дорожнього руху. Саме тому, починаючи зі школи, навчають обережному і відповідальному поводженню на дорогах. У багатьох країнах таке виховання учасників руху ведеться постійно відносно всіх груп населення через спеціальні програми і короткі ролики на телебаченні. У нас такого змісту програм на телебаченні і на радіо вкрай мало. Сподіваємося, що журналісти Харкова виправлять ще упущення.

Зважаючи на це, та керуючись положеннями Закону України «Про дорожній рух», в якому визначено компетенцію міських рад та їх виконавчих органів у сфері дорожнього руху, громадська організація «Товариство учасників руху» та Громадська спілка «За безпеку пішоходів!» розробили низку рекомендацій для Харківської міської ради, органів Національної поліції та Громадського суспільства щодо підвищення безпеки і комфорту дорожнього руху в місті.

 

Депутатам Харківської міської ради та  виконавчому комітету ХМР:

1. На найближчій сесії міської ради розглянути питання про стан безпеки дорожнього руху в м. Харків та виконання Програми підвищення безпеки дорожнього руху в м. Харкові на 2013-2020 роки (в редакції рішення 13 сесії ХМР 7 скликання від 21.06.2017 року №718/17) та ефективності використання коштів, виділених на цю програму. Розробити зміни і доповнення до цієї Програми, передбачивши створення в м. Харкові Координаційної ради з безпеки дорожнього руху та міського Центру з організації і безпеки дорожнього руху.

2. Ініціювати створення спеціального  Фонду надання допомоги потерпілим у ДТП та членам їхніх сімей.

3. Провести перемовини з МВС і на їх основі виконати у Харкові та області роботи з введення в дію системи автоматичної відеофіксації порушень ПДР. 

4. Провести на вулицях Харкова тотальний аудит безпеки та культури дорожнього руху. На цій основі скласти план робіт з усуненню прихованих ризиків: встановлення швидкісних режимів на всій вулично-дорожньої мережі м. Харкова; облаштування пішохідних переходів та інших інженерних споруд, в тому числу паркувальних; з ліквідації незаконних парковок тощо.

5. Передбачити створення в м. Харкові пішохідних зон, зокрема, в історичній частині міста (вулиця Квітки-Основ’яненка, верхня частина вулиці Університетської), що дозволить зробити її безпечнішою  і комфортнішою для пішоходів. Одночасно з цим необхідно розвивати громадський транспорт, робити його комфортним і створювати  перехоплювальні паркінги на під’їздах до міста.

Управлінню патрульної поліції м. Харкова:

1. Підвищити ефективність патрулювання на вулицях, особливо у вечірні та нічні години. 

2. Посилити боротьбу з  незаконними паркуваннями транспортних засобів, зокрема, на тротуарах та на пішохідних переходах. 

3. Скласти  та оприлюднити базу   водіїв,  які протягом року мали 2 і більше разів притягувалися до адміністративної відповідальності за порушення Правил дорожнього руху, особливо за водіння під впливом алкоголю та за перевищення швидкості.

4. Ініціювати розроблення та внесення змін до законодавства щодо посилення відповідальності водіїв, які  мають більше 3-х правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху. Запровадити систему нарахування штрафних балів за порушення ПДР.

5. Розробити стимули для власників автотранспортних транспортних засобів щодо використання ними автомобільних відеореєстраторів.  Створити Інтернет-платформу чи сторінку в соцмережах для отримання  від учасників дорожнього руху фото та відеоінформації про порушення водіями Правил дорожнього руху й забезпечити притягнення порушників до відповідальності на підставі ст. 251 КпАП

 6. Проаналізувати та оприлюднити судову практику щодо водіїв, притягнутих місцевими судами Харкова  за порушення Правил дорожнього руху та скоєння злочинів у сферу безпеки дорожнього руху. 

7. Ініціювати розслідування і виявлення  водіїв, які отримали водійські посвідчення за хабарі та через різні корупційні схеми.

   Журналістам і Громадянському суспільству:

1.  Забезпечити громадський контроль за ходом розслідування та судовим розглядом  справи про резонансне ДТП, яке сталося в м. Харкові 18 жовтня 2017 року,  а також за іншими резонансними ДТП.

2. Створити у Харкові постійно діючий інформаційно-координаційний центр з проблем безпеки та комфорту дорожнього руху.  Розробити спільно з науковцями та громадськими організаціями програму діяльності із впливу на поведінку учасників дорожнього руху («людській фактор»).

3. Спільно з науковими організаціями розробити програму профілактичної роботи з учасниками дорожнього руху та виховання у них навичок безпечної поведінки на дорозі,  включаючи виготовлення і поширення соціальної реклами, навчальних та  інформаційних матеріалів, проведення семінарів, тренінгів тощо.

P.S.Цей перелік може бути доповнений й іншими обґрунтованими рекомендаціями, якщо вони спираються на ваш практичний чи науковий досвід.

 

Президент ГО «Товариство учасників руху                             Олександр Сітенко,

Голова громадської спілки захисту пішоходів                        Віктор Козоріз

 

23 жовтня 2017 року, м. Харків

 

Прес-конференція «Як покращити безпеку руху на наших дорогах?»